Reklama nás neustále šmíruje a ukazuje nám, co nás skutečně zajímá

Reklama je obor, který už dlouho ovlivňuje naše životy. Primárně bylo její snahou ovlivnit naše nákupy. Časem, s příchodem všeobecného volebního práva, ovlivňuje i naše nálady v tom koho budeme chtít volit. S nástupem internetu, sociálních sítí, už reklama umí víc než jen ovlivňovat naše návyky. Její prorůstání do našeho soukromí je čím dál masivnější. Mění se i samotný reklamní byznys, je méně o umění a kreativitě, ale o datech a jedničkách a nulách.

Svět kolem nás se neustále mění, mění se i řada oborů. Jen málokterý prošel tak bouřlivým rozvojem jako reklama po roce 1989. Je to pochopitelné, protože před pádem komunismu reklama nebyla zapotřebí, protože lidé koupili cokoliv, co v obchodech bylo. Reklama tedy spíš vychovávala, než aby se snažila prodávat. Ta změna byla ohromná, možná i proto, že celá řada lidí reklamy, ať již ty rakouské nebo ze západního Německa, doslova hltala a byla pro ně i jistým symbolem blahobytu.

Obor reklamy v raných devadesátých letech byl divoký, jako všechno, co přišlo nově, v čem byl dostatek peněz a lidé z naprosto jiných oborů celé odvětví budovali z nuly. Mělo to i své stinné stránky, neexistovala žádná pravidla, ani ta etická, ale i v tomto směru si obor (i na základě tlaku klientů) poměrně rychle našel hranice. Z reklamy je dnes obor jako každý jiný, zklidnil se, zprofesionalizoval, dokonce i nadprůměrné platy, které v oboru byly, se srovnaly s tím, co je ve světě zvykem.

Tak jako se proměňuje reklama, mění se i nosiče, které nám ji přinášejí. Je znát ústup od reklamního prostoru v tištěných médiích ve prospěch těch digitálních. Internet umožňuje reagovat ihned, interaktivně a ve srovnání s klasickým tiskem za směšně malé náklady. Neznamená to ovšem, že by se veškerá reklama přesunula jen na internet. Její rozdělení se také významně odvíjí od různých věkových kategorií. Například pro generace 55+ je stále ještě důležitým reklamním nosičem televize.

V podcastu se diskutující věnují také nástupu umělé inteligence do oblasti reklamy. Tomu, jak ji mohou ovlivnit, v čem pozitivně a v čem negativně.

Co také zazní v tomto díle:

Obor reklamy u nás vznikal na zelené louce a v devadesátých letech zažil období ohromné svobody, která se již nebude opakovat.

Internet a vůbec on-line data z obchodů poskytují okamžitá data o úspěšnosti reklamních kampaní.

Jak fungují algoritmy sociálních sítí a proč jim prospívá polarizování společnosti.

Papírové noviny před sebou nemají dlouhou budoucnost, jednak kvůli své nákladnosti, ale právě i malému potenciálu pro reklamu.

Reklama se snaží, díky datům získaných z našeho chování v digitálním světě, maximálně personalizovat svůj zásah.

Vládní kampaně, a je jedno zda národní, nebo ty, které mají propagovat EU, působí svou stupiditou většinou spíše kontraproduktivně.

Když se velké korporace snaží „natlačit“ ideologii a aktivismus do reklamy, končí to špatně, v dnešní době se o to znovu a znovu pokoušejí.

©2024 Milan Mikulecký. Všechna práva jsou vyhrazena.