Politici dlouho dělali všechno proto, aby v Evropě zničili průmysl, a teď se diví

Přestože rozvoj českých zemí je od 19. století neodmyslitelně spojený s rozvojem průmyslu, současná doba mu nepřeje. Počínaje jednou z nejvyšších cen energií v přepočtu ke kupní síle a konče smrtícím přívalem nových a nových regulací.

Pro většinu zasvěcených, když se řekne PBS Velká Bíteš, tak okamžitě naskočí APU (pomocný startovací zdroj pro letadla a vrtulníky), tedy klíčový agregát v letectví, bez kterého moderní letadlo či vrtulník nejenže neodletí, ale vlastně ani nenastartuje. K tomu přidejte letecké proudové a turbohřídelové motory a letecké klimatizace. Jejich záběr je ale mnohem širší, přes kryogeniku a speciální turbíny pro energetiku až po náhrady kyčelních kloubů. Ve všech zmiňovaných oborech tahle firma stále patří ke světové špičce. Zda to tak bude i do budoucna a zda tato firma bude i nadále vyrábět v České republice, je otázkou, a otázkou je to pro řadu dalších průmyslových podniků v Evropské unii.

Zatímco v minulosti řada evropských i amerických společností odcházela zejména do Asie kvůli ceně lidské práce, dnes jsme svědky počínajícího procesu „deglobalizace“, tedy stavu, kdy se část průmyslové výroby vrací do mateřských zemí. Velkou ukázkou naší zranitelnosti na dovozu byla pandemie čínské chřipky, ale třeba i dnešní pirátské útoky na lodní dopravu v Rudém moři ze strany proíránských teroristických milicí.

Zatímco můžeme vidět návrat řady amerických společností do USA, v případě Evropy tomu tak zdaleka není. Těch důvodů je celá řada. Počínaje extrémně vysokou cenou energií, kterou si Evropská unie v rámci svých projektů Greendeal a Fit for 55 doslova „prostřeluje“ vlastní kolena, přes opět se zbytkem světa neporovnatelnou míru regulací, které spolehlivě zabíjejí jakoukoliv snahu o inovace. Dále musíme zmínit i nedostatek kvalifikované pracovní síly v průmyslových oborech a naopak její přetlak v oborech, které jen těžko najdou využití na trhu. Případně pak i tu nekvalifikovanou u nově příchozích do Evropy, kteří v naprosté většině znamenají zátěž pro rozpočty jednotlivých zemí.

Přesto, navzdory výše uvedenému, tady náš domácí průmysl stále je, a v řadě oborů patří k naprosté světové špičce. Pokud je něco, co dnes může Petr Kádner vnímat pozitivně, je to konec okouzlení ze „zázračných“ zahraničních investorů, které se rozvinulo zejména v době vlády Miloše Zemana, a které podporovalo často i velmi pochybné a krátkodobé investice na úkor firem, které v této zemi dlouhodobě působily. A právě domácí průmysl v oborech jako je letecká a zbrojní výroba prochází v posledních patnácti letech jistou renesancí.

České podniky, a to je právě i případ PBS, se dokázaly vypořádat se ztrátou ruského trhu a nyní jsou zapojeny do dodavatelských řetězců velkých západních společností. Zde jsme znovu i u jiných možností v EU a v USA, protože PBS, stejně jako jiní, skutečně zásadní výrobci (například Česká zbrojovka, LINET, Draslovka) přenáší část výroby na území USA. Nejen kvůli snaze být blízko klíčovým zákazníkům, ale i z řady výše uvedených důvodů. Přes to všechno Petr Kádner vidí i nadále budoucnost PBS zde, v zemi, kde tato firma před dvě stě lety vznikla. Nejen kvůli lidem, kteří v ní pracují, ale i z úcty k lidem, kteří ji v minulosti vybudovali a těm dalším, kteří ji přenesli do dnešních dnů.

Co také zazní v tomto díle:

Jak dnes vypadá firma s dvousetletou tradicí

Proč je APU, který umí vyrobit jen několik firem na světě, klíčovou součástkou pro moderní letadla a vrtulníky

Jaké to je, když na firmu přijde kybernetický útok, který se snaží fyzicky zlikvidovat výrobu

O tom, že motory z PBS dnes pohánějí celou řadu výkonných bojových dronů

Jak je náročné podílet se na výrobě bojových letounů 5. generace

Co dělat, když zjistíte, že vaše motory nelegálně kopíruje Írán

O rozdílných podmínkách pro investory v USA a v EU

©2024 Milan Mikulecký. Všechna práva jsou vyhrazena.